Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/itechdev/domains/wiosennaosrodek.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/itechdev/domains/wiosennaosrodek.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151

000000194241 Numer księgi rejestru podmiotu leczniczego nadany przez Wojewodę

Bezsenność – jak sobie radzić?

Bezsenność – jak sobie radzić?

admin

Bezsenność to zmora coraz większej ilości osób. Szacuje się, że cierpi na nią od 30 do nawet 50% dorosłych. Zazwyczaj doświadczają krótkotrwałej bezsenności, która twa kilka lub kilkanaście dni. Z kolei na przewlekły brak snu, czyli taki trwający powyżej trzech tygodni cierpi ok 10% dorosłych. Sen jest podstawowym procesem fizjologicznym, niezbędnym do prawidłowego zdrowia psychicznego. Ma ogromne znaczenie dla układu nerwowego, odpoczynku neuronów, a także regeneracji całego organizmu. Jakie zatem mogą być skutki braku snu i skąd się ona bierze?

Rodzaje i klasyfikacja zaburzeń snu.

Jest kilka metod podziału i klasyfikacji zaburzeń snu. Według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-10) dzielimy bezsenność na nieorganiczną oraz organiczną. Najprościej mówiąc, na te niezwiązane lub związane z chorobami układu nerwowego, bądź somatycznego. Z kolei Amerykańska klasyfikacja chorób i zaburzeń psychicznych (DSM-IV) rozróżnia zaburzenia snu jako pierwotne i wtórne. Mowa tu o tych występujących samoistnie lub towarzyszącym innych chorobom. Najprościej jednak klasyfikować bezsenność ze względu na czas jej trwania, czyli po prostu bezsenność przygodna (trwa kilka dni), krótkotrwała (do czterech tygodni, najczęściej w wyniku stresu lub zmiany stylu życia) oraz bezsenność przewlekła. Ta ostatni trwa powyżej miesiąca i związana jest zazwyczaj z zaburzeniami psychicznymi np. depresją. Może mieć związek z chorobami przewlekłymi lub z uzależnieniami.

Przyczyny bezsenności.

  • Bezsenność przewlekłą, czyli ta trwająca powyżej czterech tygodni, zazwyczaj ma związek z:
  •  Chorobami z zaburzeniami przewlekłymi (choroby neurologiczne, stany zapalne, zaburzenia gospodarki hormonalnej, przewlekłe zespoły bólowe, choroby utrudniające poruszanie się, niewydolność serca, astma, bezdech senny, refluks, choroby Alzheimera i Parkinsona).
  • Nadużywaniem leków.
  • Zaburzeniami psychicznymi (depresja, nerwica, zaburzenia lękowe, choroba afektywna dwubiegunowa).
  • Uzależnieniami (alkohol, narkotyki, kofeina, inne używki).
  • Brak dbania o higienę snu.
  • Elektronika w miejscu snu (diody kontrolne w urządzeniach, ekrany smartfonów, telewizorów, komputerów przed snem – wpływ niebieskiego światła).

 

Brak snu a zdrowie, czyli jakie skutki niesie za sobą bezsenność.

Nieodpowiednia ilość snu skutecznie zaburza nasz rytm dnia. Dla osób borykających się z permanentnym brakiem snu jest to bardzo uciążliwe i negatywnie odbija się to na ich zdrowiu. Najbardziej cierpi układ nerwowy i odpornościowy. Niedobór snu może prowadzić nawet do depresji, stanów lękowych lub nerwic. Warto wspomnieć także, że w wyniku niewysypiania się obniża się libido. Wynika to ze spadku poziomu testosteronu, hormonu odpowiadającego m.in. za popęd seksualny. Co ciekawe, badania pokazują, iż zbyt mała ilość snu może wpływać na rozwój cukrzycy. A właściwie na problemy z opanowaniem tej choroby. Okazuje się, że cukrzycy cierpiący na zaburzenia snu mają wyższe stężenie glukozy we krwi, a także wyższy poziom insuliny. Oznacza to, iż chorzy zmagają się z większą odpornością tkanek na działanie insuliny. Należy zaznaczyć również, że bezsenność wpływa także na otyłość. Wszystko za sprawą nieprawidłowości w działaniu metabolizmu. Dochodzi do spowolnienia procesu spalania kalorii, a to z kolei do nadwagi.

Jak przeciwdziałać bezsenności?

Należy zadbać o higienę snu. Nie zapomnijmy o podstawowych czynnościach, które wszyscy znamy. Zacznijmy od wywietrzenia sypialni i ograniczenia sprzętu elektronicznego. Koniec z oglądaniem tv przed snem, odłóżmy także smartfony. Badania pokazują, iż niebieskie światło emitowane z ekranów skutecznie zaburza produkcję melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za dobry sen. Zwiększmy aktywność fizyczną i wyeliminujmy drzemki w ciągu dnia. Unikajmy stresu, wprowadźmy techniki relaksacyjne do wieczornych rytuałów: kąpiel, książka świeczki, a nawet odprężająca muzyka. Wprowadzi to nas w stan wyciszenia, a co za tym idzie, będzie nam łatwiej zasnąć. Warto wytworzyć swój rytm dnia i się jego trzymać. Po kilku takich uporządkowanych dniach nasz organizm sam będzie się domagał snu o określonej porze. Ograniczenie spożywania kawy, herbaty oraz alkoholu odgrywa kluczową rolę w walce z bezsennością. Warto wspomnieć, iż można się wspomagać naturalnymi, delikatnymi preparatami, typu herbata z melisy lub ziołowe tabletki. Jeżeli problem się nasila i przeciąga, a brak snu odbija się na naszym zdrowiu, należy bezwzględnie udać się po pomoc do lekarza specjalisty.