000000194241 Numer księgi rejestru podmiotu leczniczego nadany przez Wojewodę

Samoakceptacja – jak zaakceptować siebie?

Samoakceptacja – jak zaakceptować siebie?

admin

Samoakceptacja, czyli akceptacja samego siebie w dobie Internetu nie należy z pewnością do najłatwiejszych. W mediach społecznościowych wszyscy mają nieskazitelnie piękną cerę oraz gęste, idealnie ułożone włosy. To wprawia nas w kompleksy, zaczynamy się porównywać, widzimy tylko swoje wady, przez co spada nasza samoocena.  Natomiast niektórzy z nas nie mają problemy z zaakceptowaniem swojego wyglądu, trudniejsze staje się już opanowanie swoich myśli i zachowania. Wygląd zdecydowanie dużo łatwiej zmienić niż nasze wewnętrzne emocje. Istnieje kilka sposobów na to, aby skutecznie wzmocnić naszą pewność siebie. Oto kilka wskazówek jak poczuć się dobrze we własnym towarzystwie.

 

Pokochaj samego siebie

Pierwszym krokiem samoakceptacji jest pokochanie swoich zalet, jak i wad. Musimy w końcu zaakceptować nasz niedoskonały nos, czy małe usta, przecież są piękne, niezwykłe i niepowtarzalne. Zdecydowanie w większości jesteśmy krytyczni względem swojego wyglądu i często wydaje nam się, że coś nie pasuje i jest brzydkie. Pamiętajmy, że nikt nie jest idealny, to właśnie nasza różnorodność nas wyróżnia i czyni wyjątkowym. Dlatego tak ważne jest zaakceptowanie własnego wyglądu. Oczywiście istnieje obecnie wiele zabiegów poprawiających naszą urodę. Natomiast warto uświadomić sobie, że jeżeli nie pogodzimy się z tym, jak wyglądamy to nawet najdroższe operacje, zabiegi niczego nie zmienią. Dobrym sposobem na poprawienie swojej samooceny jest spisanie wszystkich naszych atutów według nas i naszych najbliższych na kartkę oraz skupienie się na nich. To, co uznawaliśmy za naszą wadę, według innych może okazać się zaletą.

 

Zweryfikuj swoje znajomości 

Na postrzeganie samego siebie bardzo ogromny wpływ mają również ludzie i otoczenie, w którym żyjemy. Zerwij kontakty z ludźmi, którzy nie są Ci życzliwi! Po co Ci oni? Tacy ludzi wysysają tylko z nas całą energię, przez co tracimy pewność siebie i jesteśmy wobec siebie samokrytyczni. Samokrytyka sprawia tylko, że chcemy być idealni, co jest niemożliwe i prowadzi często do frustracji i zachować autodestrukcyjnych.  Przyjaźnijmy się z ludźmi pozytywnymi, którzy śmiechem zarażają nas samych. Szukajmy towarzystwa ludzi, którzy akceptują nas i lubią takimi, jakimi jesteśmy. Zobaczymy wtedy jak, wielki to wpływ ma na nasze codzienne życie.

 

Zacznij przyjmować komplementy

Dla wielu ludzi przyjmowanie komplementów jest bardzo trudne. Zamiast uśmiechnąć się i podziękować, szukają ukrytych podtekstów. Zwróćmy uwagę jak, sami reagujemy, gdy druga osoba okazuje nam zainteresowanie czy sympatię. Sceptycznie? Jeśli nasza odpowiedź brzmi tak, to następnym razem spróbujmy zachować się inaczej. Przede wszystkim przestańmy szukać wymówek oraz zaprzeczać komplementom – po prostu podziękujemy i koniec. Z czasem nauczymy się cieszyć z miłych słów i przyjmować je z szerokim uśmiechem na twarzy, a co najważniejsze wierząc, że tak rzeczywiście jest. Bardzo często konsekwencją  niepolubienia swojego „ja” jest budowanie nietrwałych związków.

Co ma wpływ na naszą samoakceptację?

W dzisiejszych czasach zdecydowanie bardzo trudno funkcjonować z brakiem pewności siebie. Osoby, które mają niską samoocenę, czują się dużo gorsze, słabsze i nieustannie porównują się do innych. Zdecydowanie najtrudniej jest tym, którzy swój brak pewności siebie zbudowali na bardzo niskim poczucie własnej wartości oraz negatywnym obrazie samego siebie. Poczucie własnej wartości kształtuje się w nas już od najmłodszych lat. Mają na nią wpływ następujące czynniki:

 

  • otoczenie: mama, tata, rodzeństwo, przyjaciele, znajomi, nauczyciele, idol,
  • porównania społeczne: początkowo u małych dzieci, to stwierdzenie, że koleżanka ma ładniejszą lalkę, później porównania społeczne znacznie się nasilają i u osób dorosłych często są powodem obniżonego poczucia własnej wartości. Braki w wykształceniu, sytuacja materialna, prestiż społeczny, akceptacja grupy i wiele innych,
  • sukcesy i porażki: wszystko to co nas spotyka, gdy podejmujemy wyzwanie, zarówno z samą sobą jak i z realnym przeciwnikiem, wyznaczenie sobie celu i jego realizacja lub wygrana w konkursie,
  • własne działania: działania podejmowane w sposób świadomy w celu podnoszenia poczucia własnej wartości.