Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/itechdev/domains/wiosennaosrodek.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151Warning: Imagick::readimage(): stream does not support seeking in /usr/home/itechdev/domains/wiosennaosrodek.pl/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 151

000000194241 Numer księgi rejestru podmiotu leczniczego nadany przez Wojewodę

Uzależnienie od cukru. Jak sobie z nim radzić?

Uzależnienie od cukru. Jak sobie z nim radzić?

admin

Cukier to substancja, która uzależnia w bardzo podobny sposób co narkotyki, czy alkohol. Uzależnienie od cukru niestety, ten problem jest często bagatelizowany oraz zaniedbywany. Nie spełnia on nawet typowych kryteriów rozpoznawania uzależnień i klasyfikowane jest do grupy uzależnień behawioralnych. Objadanie się słodkimi produktami prowadzi do całej grupy chorób, np. miażdżyca, otyłość, nadwaga, insulinooporność itp. Jak radzić sobie z przymusem jedzenia słodkiego?

Czy cukier to narkotyk XXI wieku?

Badania przeprowadzane przez amerykańskich naukowców mówią, że cukier działa na nasz mózg jak kokaina, albo nawet i gorzej. Jego działanie może być nawet bardziej destrukcyjne. Dowodem na to mają być badania przeprowadzone w kilku laboratoriach, w różnych odstępach czasu na szczurach. Formą badań było zbadanie preferencji szczurów względem wyboru cukru rozpuszczonego w wodzie i kokainy. Wyniki są szokujące, ponieważ aż 90 procent gryzoni wybierało cukier. Co ciekawe, takiego samego wyboru dokonywały nawet te szczury, którym od jakiegoś czasu podawano kokainę. Zatem, w teorii, powinny być już uzależnione od tej substancji, a mimo to i tak wybierały cukier. Śmiało można twierdzić, iż cukier działa w dokładnie taki sam sposób jak inne używki-narkotyki, alkohol, nikotyna.

W jaki sposób objawia się uzależnienie od cukru?

Jest to trudne uzależnienie, ponieważ zazwyczaj chory nie ma świadomości, że cierpi na to schorzenie, zwłaszcza że niewiele się o nim mówi. Ponadto nie ma dokładnych statystyk, które mówią, jak duża jest skala problemu. Wiadomo tylko, iż przeciętny Polak zjada około 40kilogramów cukru w ciągu roku! Szokujące jest to, że prawie połowę, czyli ok. 15 kilogramów dostarczamy do organizmu całkowicie świadomie – poprzez jedzenie ciast, słodkich napojów, używanie cukru w kuchni, słodzenie kawy lub herbaty. Gdzie zatem kryje się reszta tej zaskakującej liczby? Reszta znajduje się w produktach, w których byśmy nie podejrzewali, że tam będzie. Mowa tu np. o wędlinach, marynowanych przetworach, sosach, czy płatkach śniadaniowych.

Charakterystyczne objawy uzależnienia od cukru:

– Obsesyjne, permanentne myślenie o jedzeniu, które utrudnia skupienie się na innych czynnościach, np. na pracy.
– Ciągły głód, który powodują skoki glukozy we krwi.
– Działania kompulsywne, czyli zjadanie na raz bardzo dużych ilości jedzenia.
– Jedzenie w samotności, ukrywanie jedzenia.
– Brak kontroli nad ilością spożywanych słodyczy, ciągłe uczucie głodu nie tylko fizycznego, ale i psychicznego.
– Permanentne podjadanie, nie tylko samych słodyczy, ale także produktów bogatych w cukier.

Jakie są skutki jedzenia nadmiernych ilości cukru?

W niektórych przypadkach, osoby zmagające się z uzależnieniem od słodyczy cierpią na chroniczne zmęczenie, ospałość, apatię, osłabienie, a nawet borykają się z zachowaniami agresywnymi. Jednak najpopularniejsze objawy to:
-Zaburzenia odczuwania głodu i sytości.
– Pojawienie się problemów emocjonalnych, ciągłe wahania nastroju.
– Widoczny przyrost masy ciała, co prowadzi do nadwagi lub otyłości.
– Występowanie chorób takich jak: miażdżyca, próchnica, cukrzyca, choroby serca, nadciśnienie.
– Zaburzenia koncentracji oraz pamięci, chroniczne zawroty i bóle głowy.
– Łatwość w popadanie w inne nałogi, np. alkoholizm.
– Gorsza jakość skóry, szybsze starzenie się.

Jak rzucić cukier i pokonać uzależnienie?

1. Zwiększ swoja świadomość: kontroluj to, co wkładasz do sklepowego wózka i zadbaj, by spożywać odpowiednie produkty, które nie są bogate w cukier.
2. Jedz regularnie: unikaj skoków glukozy we krwi poprzez jedzenie w równych odstępach czasu.
3. Używaj zamienników: zamień słodzenie białym cukrem na stewię, czy ksylitol. Jest to lepsze rozwiązanie pod względem wskaźnika IG. Z czasem ogranicz słodzenie całkowicie.
4. Od czasu do czasu pozwól sobie na coś słodkiego. Lepiej jest zjeść raz na kilka dni czekoladę, niż codziennie faszerować się słodzonymi sokami, kawą z dodatkiem cukru, czy sosami.
5. Zmniejsz ilość stresu. Częste jedzenie słodyczy wiąże się z reakcją organizmu na stres. Kontroluj swoje zachowanie i ogranicz nerwowe sięganie po słodycze.

Cukier to biała śmierć, a Światowa Organizacja Zdrowia apeluje, aby zmniejszyć ilość spożywania tej substancji przynajmniej o połowę. Jak widać skutki nadużywania słodkości, niosą za sobą szereg chorób, które mogą zagrażać życiu. Doskonale wiemy, że jest szkodliwy, a mimo to ciężko nad odmówić deseru czy przekąski. Cukier uzależnia tak samo, jak narkotyki czy alkohol. Należy zdać sobie z tego sprawę i zacząć ograniczać i kontrolować ilość spożycia tego produktu.